úvod   |   redakce   |   napište nám!   |   předplatné   |   inzerce
titulní strana (pdf)
rubriky
Publicistika
Na mušce
Svět vědy
Scéna
Auto & Moto
Cestování
Bydlení
Menu
Zdraví
Společnost
redakce
Redakce
Dopisy
Předplatné
Inzerce
Zdraví
16. dubna 2006
Pryč se špatnou náladou
Na malátnost platí slunce, pohyb a vitaminy
Lenka Krejcarová
Zimní plískanice, chlad a nedostatek slunečního světla se podepisují na lidské psychice i zdraví každý rok. Letošní nezvykle dlouhá a mrazivá zima není výjimkou -u mnohých si vybrala daň ve formě špatné nálady, vyčerpání a snížení imunity dokonce dvojnásobně. Jak se dostat do formy?
Vzhledem k tomu, že za obtíže, které každoročně pociťujeme, mohou nejen sezonní biorytmy, ale především několikaměsíční nedostatek světla, jsou hlavní zbraní pro boj s únavou slunce a pohyb na čerstvém vzduchu. Sluneční lázeň - ať už doma, nebo v zahraničí -zvýší nejen tvorbu vitaminu D, ale i produkci serotoninu, pro který se ne náhodou vžilo označení hormon dobré nálady. Ruku v ruce se sluncem jde i pohyb. Dokáže spolehlivě probudit tělo, které v průběhu chladných měsíců zlenivělo. Platí to, i když zrovna nebe není jako vymetené - lidský organismus pozitivně reaguje už jen na změnu intenzity záření a úhlu, pod kterým sluneční paprsky dopadají. Pokud je třeba světla více, je možné jeho přirozený zdroj doplnit o fototerapii, léčbu pomocí speciálních paprsků.
Vítaným, i když často nedoceňovaným pomocníkem je na jaře změna skladby jídelníčku. Měl by být jiný než ten, o který si tělo říkalo v zimě. Důraz by měl být kladen spíše na menší přísun tuků a čerstvou zeleninu. Protože počátkem jara není ani tohoto zdroje zdraví dost, je na místě doplňovat vitaminy alespoň formou tablet. Měly by obsahovat také antioxydanty, látky, které chrání buňky před škodlivým působením volných radikálů. Nejvýhodnější je přitom vsadit na preparáty, které jsou registrovány jako léky. Podobné je to s doplňováním minerálů a stopových prvků. Někoho mohou povzbudit také přípravky ze ženšenu nebo guarany. U nich je však třeba dát pozor - nehodí se pro všechny a lidem s dlouhodobými obtížemi mohou přitížit. Lepší je proto jejich konzumaci konzultovat s lékařem či lékárníkem.
Ačkoli potíže, které pravidelně způsobuje střídání ročních období, obvykle zhoršují přibývající roky a nedostatek aktivit, síly potřebuje načerpat i ten, kdo příchod jarní únavy příliš nepociťuje. Nejúčinnějšími zbraněmi jsou opět pohyb, vitaminy a snaha dělat si radost -může jí být kulturní zážitek nebo cokoli, co dokáže pozvednout náladu. V případě, že problémy s vyčerpáním, špatnou náladou a související neschopností pracovat trvají déle než dva týdny, je vhodné kontaktovat lékaře.

***

CO NÁM POMŮŽE

* sluneční svit zvyšuje tvorbu vitaminu D a hormonu serotoninu
* pohyb na vzduchu pomáhá probudit tělo k vyšší aktivitě
* změna jídelníčku, především větší přísun čerstvé zeleniny a menší příjem tuků
* doplnění vitaminů, stopových prvků a minerálů

Foto popis| JARO UMÍ DÁT ZABRAT. Problémy s jarní malátností a špatnou náladou někdy vedou až k neschopnosti pracovat. Pokud takový stav trvá déle než dva týdny, navštivte raději lékaře.
Foto autor| Foto Tomáš Nosil