úvod   |   redakce   |   napište nám!   |   předplatné   |   inzerce
titulní strana (pdf)
rubriky
Publicistika
Na mušce
Svět vědy
Scéna
Auto & Moto
Cestování
Bydlení
Menu
Zdraví
Společnost
redakce
Redakce
Dopisy
Předplatné
Inzerce
Zdraví
29. ledna 2006
Přechod nemusí připravit o úsměv
Cennými pomocníky jsou úprava jídelníčku, pravidelný pohyb a bylinné přípravky
Lenka Krejcarová
Zatímco na tváři leckterého muže dokáže zmínka o přechodu vykouzlit pobavený úsměv, pro ženy odliv hormonů mnohdy znamená očistec, který s sebou kromě trápení s psychikou přináší i řadu fyzických problémů. Jak s nimi účinně bojovat?
Hlavní příčinou potíží, s nimiž se musejí ženy v přechodu vyrovnat, je hlad těla po chybějících hormonech. Vaječníky, které od puberty pravidelně vydávaly do krevního oběhu pohlavní hormony, totiž v klimakteriu postupně přestávají pracovat a tělo se tak ocitá bez své dávky estrogenů a gestagenů. Výsledkem je, že organismus začne stávkovat. Vzhledem k tomu, že pohlavní hormony zasahují více či méně do většiny řídicích funkcí, je „trucování“ těla vcelku logické. Orgány závislé na hormonální regulaci jsou bez dostatečného velení a musejí postupně změnit svoji funkci. Spolu s hormony tak v menopauze mizí i určité dosavadní výhody žen oproti mužům stejného věku. Jsou jimi například menší obtíže s pletí, nižší riziko srdečně cévních nemocí a další.

Perné chvilky

Nejčastěji se první potíže s přechodem u žen objevují okolo pětačtyřicátého roku a trvají zhruba do pětapadesáti let. Ohlásit se však mohou i mnohem dříve, například po operativním odnětí dělohy či vaječníků, nebo naopak dlouho po padesátce. V rané fázi obtěžují slabší pohlaví zpravidla návaly horka, které střídá zimomřivost, nepravidelná menstruace, výrazné noční pocení a potíže se spánkem. Výjimkou však nejsou ani deprese a nepříjemné kolísání nálad. Dostavit se mohou rovněž úporné bolesti hlavy, páteře, dlouhých kostí a kloubů, bušení srdce, závratě a urychlená tvorba vrásek.
Později, zpravidla poté, co zmizí menstruace, dochází ke snížení pružnosti svalů v oblasti močového měchýře, což vede k častějšímu močení, popřípadě k samovolnému unikání moči. Také sliznice jsou sušší, křehčí a jsou tak snadno zranitelné nebo náchylné k zánětům. Ruku v ruce s těmito problémy jdou i další psychické obtíže. Ženy si tak leckdy připadají jako na houpačce. Vnímají mnohem intenzivněji své stárnutí a nepřipadají si přitažlivé pro opačné pohlaví. Jakkoli jsou psychické potíže nepříjemné, větší nebezpečí v tomto období představují choroby, před nimiž hormony ženy chránily. Konkrétně jde o diabetes, riziko rakoviny prsu a tlustého střeva, řídnutí kostí provázené zlomeninami, aterosklerotické změny a vysoký tlak.

Zázračná sója

Intenzita obtíží i doba jejich trvání obvykle závisí na konstituci ženy a jejím životním stylu. Pokud se již k menopauze schyluje, vyplatí se vyzkoušet dietu, dopřávat tělu pravidelně pohyb a snížit stres.
Úplně nejslabším místem žen v přechodu bývá jídelníček. Vhodná je pro ně například dieta snižující příjem tuků z masa. Zvýšit se naopak vyplatí příjem výrobků ze sóji. Právě ona je bohatým zdrojem fytoestrogenů, které působí jako slabé estrogeny a chrání ženy před zdravotními potížemi. Důležitou roli také hraje pravidelný pohyb. Například ženy, které před příchodem menopauzy pravidelně cvičí, mívají buď menší, nebo žádné potíže spojené s řídnutím kostí.
Lékaři obvykle při potížích v menopauze předepisují hormonální substituční terapii. Těchto terapií je více druhů a obsahují buď estrogen, nebo progesteron z látek obsažených v rostlinách.

***

ODLIV HORMONŮ
* Jaké jsou projevy

- návaly horka, zimomřivost, noční pocení a nespavost
- deprese, změny nálad a podrážděnost
- bolesti hlavy, páteře, dlouhých kostí a kloubů
- bušení srdce, malátnost
- zrychlená tvorba vrásek
- snížení pružnosti svalů v oblasti kolem močového měchýře a močové trubice
- sliznice jsou celkově náchylnější k zánětům

* Vyplatí se

- upravit stravovací návyky a snížit celkovou energetickou spotřebu
- omezit příjem soli, volných sacharidů a tuku v mase a v masných výrobcích
- zvýšit příjem vápníku, vlákniny a rostlinných tuků
- omezit konzumaci alkoholu
- věnovat pozornost dostatečnému příjmu všech potřebných vitaminů a antioxidantů
- sportovat, relaxovat a omezit stresové situace

Foto popis| OBTÍŽNÉ DESETILETÍ. Potíže s přechodem se objevují kolem pětačtyřicítky a trvají zhruba do pětapadesáti let.
Foto autor| Foto Profimedia.cz