úvod   |   redakce   |   napište nám!   |   předplatné   |   inzerce
titulní strana (pdf)
rubriky
Publicistika
Na mušce
Svět vědy
Scéna
Auto & Moto
Cestování
Bydlení
Menu
Zdraví
Společnost
redakce
Redakce
Dopisy
Předplatné
Inzerce
Zdraví
11. prosince 2005
Vystouplé žíly na kráse nepřidají
Nečekejte až se objeví bércové vředy a myslete na zdraví svých nohou dopředu
Lenka Krejcarová
S pevností žil to jde s věkem z kopce, a pokud se k němu přidá i nevalný životní styl, výsledek v podobě křečových žil na sebe nenechá dlouho čekat. Ačkoli na kráse nepřidají, nejsou zdaleka tím nejhorším, co může naše nohy potkat. U dlouhodobě nemocných se na nich totiž nezřídka vyvinou bércové vředy.

Problémy s žilní nedostatečností pociťuje v různých formách zhruba polovina dospělé populace. Není proto divu, že se toto onemocnění rychle vyšvihlo na první příčku mezi onemocněními nohou. Ačkoli se mezi jeho příčiny řadí dědičné dispozice, mnohem více dokážou ublížit obezita, prodělaný zánět hlubokých žil a nedostatek pohybu. Medvědí službou je v tomto ohledu také příliš sedavé zaměstnání a do určité míry i věk.
Obtíže začínají v okamžiku, kdy se jinak tenké žilní stěny roztahují kvůli zvýšenému tlaku a žilní chlopně, jež jinak regulují proudění krve, se nemohou uzavírat. To vyvolá další městnání krve a zároveň ztíží její návrat do horní části těla. Pokud jsou obtíže dlouhodobé, může se po čase objevit bércový vřed - zánětlivé poškození povrchu kůže, které zasahuje i do hlubších vrstev.

Plíživé nebezpečí

Podmínky ovlivňující vznik bércového vředu se tvoří velmi pomalu. Prvním varováním bývají otoky v okolí kotníků. Pokožka na bércích se pak vlivem nedostatečné výživy začne ztenčovat a na jejím povrchu se vytvoří drobné šupinky a pigmentové skvrny. Protože je oslabená pokožka velmi náchylná k tvorbě strupů, může mělký mokvající vřed s nepravidelnými okraji vzniknout například z malého škrábnutí či po štípnutí hmyzem.
Až do 90. let minulého století spočívala léčba bércových vředů v používání zevních léčiv - různých mastí, past, zásypů či léčebných roztoků. V posledních letech však dostala přednost nová metoda, která spočívá v používání speciálních krytí rány, jež v ní udržují optimální, vlhké prostředí a podporují hojení. Zhojení bércového vředu probíhá ve třech různých fázích. Pro každou fázi je proto třeba použít jiné krytí. V první, čistící fázi jsou vhodné materiály, které z rány odstraňují nečistoty, odsávají z povrchu vředu sekret s choroboplodnými zárodky a slouží také jako ochrana před infikováním. Ve druhé fázi podporuje krytí tvorbu nové tkáně tím, že vyrovnává vlhkost v ráně a chrání ji před vysycháním. Toto krytí působí také jako bariéra před infekcí a mechanickým drážděním. V poslední fázi se používá krytí, které urychluje dělení buněk a zabraňuje předčasné tvorbě strupu. Po přiložení moderního krytí musí u pacientů s onemocněním cév následovat kompresivní terapie, tedy bandáž končetiny elastickým obinadlem.

Co zvládneme sami

Protože naše tělo potřebuje ke svému hojení bílkoviny, vyplatí se obohatit jídelníček o sýry, jogurty, mléko, kuřecí maso, ryby a bujon. Z minerálů k rychlejšímu uzdravení mohou napomoci selen, magnezium, kalcium a zinek. Nemocným končetinám dokáže ulevit také speciální cévní gymnastika. Ideálními cviky jsou v tomto směru například přitáhnutí a propnutí špičky, kroužení v kotnících a skrčení a protažení prstů u nohou. Důležitý je však i odpočinek. Lékaři doporučují relaxovat nejméně dvě hodiny v leže na zádech s podloženýma nohama.

***

PRO LEPŠÍ HOJENÍ

* Snažte se ve větší míře obohatit svůj jídelníček o sýry, jogurty, mléko, kuřecí a rybí maso. Při problémech se zažíváním lze v lékárně zakoupit speciální ochucené koktejly, které obsahují výživné látky, minerály a vitaminy.
* Dopřejte si více selenu, magnezia, kalcia a zinku.
* Zamyslete se nad množstvím tekutin, které za den vypijete. Minimální množství by mělo být 1,5 až 2 litry za den.
* Každý den cvičte cévní gymnastiku. Cviky se skládají z přitáhnutí a propnutí špičky, kroužení v kotnících a skrčení a protažení prstů u nohou. Cvičení provádějte třikrát denně po dobu pěti minut.
* Nezapomínejte si odpočinout. Relaxovat je vhodné nejméně dvě hodiny v leže s podloženými dolními končetinami.
* Užívejte léky proti bolesti v intervalech, které vám nařídil lékař. Odstranění nebo zmírnění bolesti má vliv na celkové hojení rány.
lk

Foto popis| ÚLEVA. Při potížích s žilní nedostatečností je důležité odpočívat. Nemocní by měli relaxovat dvě hodiny denně s nohama nahoře.
Foto autor| Foto Isifa